Ami pl. egy érvényes autóvezetői engedély esetében meg is van....... Ezeken a horvát vizsgákon ezért kell a jogosítványt bemutatni. (ha nincs, kell orvosi igazolás és elsősegély tanfolyamot is kell végezni)
lehet én olvasom félre de abban a híres szolnoki határozatban ez van:
az oké hogy nem jár le de:
"......külföldön kibocsátott nemzetközi kedvtelési célú hajóvezetői bizonyítvány az abban foglalt korlátozások figyelembevételével akkor fogadható el, ha a bizonyítvány tulajdonosa igazolja, hogy érvényes egészségi alkalmasságról szóló orvosi igazolással rendelkezik,........"
A horvát eredetű, nemzetközi bel- és külvízi jogosítványról rendeltem egy hiteles görög fordítást. Azt mondták, előbb a horvátról magyarra kell fordítaniuk, majd újabb megbízásként a magyart görögre. Akkor már kértem egy hiteles magyar fordítást is, így amikor lejár a magyar megint, nem megyek orvosira és újat sem készíttetek, hanem a soha le nem járó horvátot használom itthon is.
Mi sok éve jártunk adrián kisebb, 5-10 lovasokkal elég gyakran. Aztán így jött, hogy kellene már jogsi is a nyugalom miatt. Azóta már nagyobbakkal is járunk. Vitorlázni nem tudok, egyenlőre nem is akarok.
Viszont nulla hajózási tapasztalattal, hát elég para lenne a szűk kikötőhelyekre kötni, 6- 8 méteressel, oldalszélben főleg. Néha így is eléggé óvatoskodom, nem az enyém, bár enyém sem szívesen rongálnám.
Gyakorlat nélkül tényleg nudli a dolog. Bár a hazai alap oktatás sem nagy durranás a vizen, szerintem. Józan paraszti ész meg valóban egyre ritkább sajnos.
Mi egy hölgynél voltunk oktatáson. PDF anyag volt magyarul, meg oktatótáblák a tudnivalókról. Valós térképeket osztottak ki (padonként egyet) amin bemutatták a tudnivalókat. Volt egy-két olyan téma is ami nem rémlett a tananyagból. Mindegy is, a lényeg, hogy valóban nem volt alkalmas arra, hogy megtanulj hajózni. Bár azt gondolom, hogy a friss autós jogsi sem jelenti, hogy tudsz autót vezetni...
A mai magyar vizsgával kapcsolatban: tegyük fel, hogy valaki fogja és benyalja a szabályzatot oda-vissza. Az tud hajót vezetni? Mi a gyakorlati része a vizsgának? Mi a felkészítés menete?
Továbbra is azt gondolom, hogy a Dunán, nappal, jó időben, 20LE-ig elég a józan paraszti ész is. Ez az ami sajnos manapság egyre inkább hiánycikk...
Én is Bélánál voltam, nekünk se volt több, a hivatalos anyag talán felét ha leadta. Az egyik asztalszomszédom egy Pesten élő albán pék volt, aki végig hullarészegen tolta, itthon már megvolt a zsírúj 2 tonnás hajója, de még nem volt hozzá jogsija, hogy levigye a tengerre, vezetni se tudta állítólag. Fogalma nem volt az egészről, még órán se tudott válaszolni a kérdésekre, magyarul is alig beszélt, volt hogy láthatóan már a tanárnak volt kínos. A végén adott neki (mármint a Bélának) vagy 50 euró jattot mondván "a pénz nem számít csak legyen meg". A vizsgán kb meg se szólalt, a tolmács tolta neki végig. Mikor megkapta a papírt, a Béla visszament és vett neki egy péltányt a hivatalos anyagból ajándékba, hogy legalább olvassa el - gondolom ettől tisztább lett a lelkiismerte, vagy nem tudom. Innen tudtam, hogy lehet ott kapni ilyet, vettem egyet angolul én is, onnan tudom, hogy kb 2-3x annyi infó van benne mint ami nekünk el lett mondva.
Horvát oktatáson nekünk ez volt az alap anyag, pár kép belőle. Aki sztem ezt nem jegyzi meg ott fejben van baj. De gondolom Ti is néhányan Bélánál voltatok. Gyakorlat nem volt.
Nekem azért kellett, hogy ha véletlenül egy nyaraláson szeretnénk egy "csettegőt" bérelni, akkor ne legyen szarakodás, hogy nincs jogsi. Vitorlásra eszemben sincs menni, mármint "kapitányként".
A mi csapatunk hajnalban indult és még aznap - "kapitányként" - ért haza. Volt egy felkészítő anyag hetvenvalahány oldalon, amit érdemes volt előtte megtanulni, DE volt aki el sem olvasta, mondván nem lehet bukni. Ez azért nem teljesen így van. Állítólag az előttünk lévő hétvégén többeket is kivágtak, de a mi hétvégénken nem bukott senki. A vizsgalapon sok kérdéscsoport volt, amiből véletlenszerűen válogatott a vizsgáztató és jelölte is, hogy mit kérdezett (nem tudom meddig őrzik meg az aktát).
Igaz, hogy volt tolmács, de előre közölte, hogy a több ezer magyar vizsgázó után már többnyire érti a vizsgáztató a választ, így a korábbi legenda már nem működik, hogy a tolmács vizsgázik.
Azt is elmondták, hogy ha nem tudsz egy kérdésre válaszolni, akkor kiküldenek, hogy gondold át, majd újból próbálkozhatsz. Amennyiben valaki mégis megbukik, akkor még egyszer eljöhet próbálkozni új vizsgadíj befizetése nélkül.
Délelőtt volt egy kétórás elméleti felkészítő, ami a hetvenoldalas anyag "gyakorlati" részére (térképolvasás, rádió használat) és a várható kérdésekre koncentrált.
A gyakorlat az tényleg egy hajókirándulás volt a Dunán (most épp működött a hajó, így nem maradt el). Mivel ide nem jött a tolmács ezért itt konyha angolul ment a "vizsga", ami abból állt, hogy az egyik rendőr kérdezett néhány alap dolgot a csapattól, amit közösen elmakogtunk angolul (zöld és piros bója; hajón lévő lámpák; merre van a hegymenet illetve a rádió használata veszély esetén.)
Összefoglalva: aki egy kicsit is vette a fáradtságot, az simán átment. Aki semmit nem készült az is, de ott kellett kis szerencse is.
Ami elrettentő volt az az, ahogy néhány csoporttárs megnyilatkozott. "Most már papírom is van. Eddig feketén verettem a Dunán egy 100LE csónakkal." vagy "Az elméleti oktatás után sem tudott a térképen felismerni egy világítótornyot."
A véleményem továbbra is az, hogy nem jogsival megy ez sem. Tiszta fej, józan paraszti ész, alázat és akkor a gyakorlat majd hozza a hozzáértést is. A papír ellenére sem fogok nekiindulni a tengernek csak és kizárólag a part mentén és tiszta időben. Vitorlás kizárva, elindulni sem tudnék szerintem. Más közlekedőktől megfelelő távolság, inkább mindenkinek elsőbbség. Sötétben sem hajóznék.
A közelmúlt balesetéről meg már az első hírek beérkezésekor azt gondoltam, hogy valami nagy hülyeséget kellett ahhoz csinálni, hogy valaki egy szállodahajóval ütközzön a Dunán! "Diszkóbaleset". Sajnálom szegényeket, elég egy rossz döntés...