Törölt nick Creative Commons License 2010.07.14 0 0 65292
Apró popó a minap széthúztam a kietz blokkomat, hogy orvosoljam a morajló zajt, ami szerintem a főtengely csapágyak miatt volt, és a következőket figyeltem meg:

- a dugattyúkép szép volt, a gyűrűk alatt semmi koksz nem volt, csakis felette.
- a kokszréteg a dugattyúnak és a hengerfejnek azon térfelén volt inkább fellelhető, ami a kipuff oldalhoz van közelebb
- méreteket sajnos nem tudok ellenőrizni, mert nincs hozzá eszközöm, tolómérővel a henger esetében nem sokra megyek. Annyit figyeltem meg, hogy a dugattyút a hengerben tologatva középütt kissé könnyebben csúszik, nyilván valamennyire "hordós". Egyelőre kap két új gyűrűt, aztán majd meglátjuk.
- a felső csapszegnél minimális kottyanást érezni kézzel radiális irányban. Ennek teljesen passzosnak kell lennie, vagy amolyan "hajszálkottyanás" még nem vészes?
- a hajtókar főtengely felőli végénél nem érzek sugárirányú kotyogást, ellenben tengely irányban elég nagy a holtjátéka. Furcsállottam, hogy nincs fixre hézagolva a hajtókar. Csak két rézalátétnek tűnő valami van kétoldalt. A kotyogást elég nagynak találom, 1-1,5mm már amennyire emlékszem rá, nem mértem, csak érzésre mondom. A dugattyú oldalirányú helyzete a főtengelyen a henger folytán úgyis meg van határozva. Kell ettől függetlenül a precíz hézagolás? Évekig így ment a motor, nem volt rá különösebb panaszom.
- A főtengelycsapágyak belső gyűrűi kézzel elforgathatóak a főtengelyen és kissé kotyogtak is. Egyértelmű, hogy itt van mit orvosolni. Mit javasoltok? Mi ennek a menete? Gondolom nem annyiból áll, hogy új csapágyakat veszek azokkal a méretekkel, amilyenek a régi csapágyak voltak. Gondolom a főtengely palástja kopott meg (erre utaló nyomokat látok is rajta. Mivel a főtengely felülete tudtommal edzett, felteszem nem annyi a megoldás, hogy egy kisebb méretre köszörültetem és mehet rá egy hozzá passzoló új méretű csapágy. Felhegesztés, esztergálás, újrahőkezelés, ilyesmik? Vagy vegyek egy új főtengelyt?
- s végül amit még nem értettem: A kuplung felőli oldalon van egy olajáteresztő csatorna, ami a csapágyak kenésére szolgál elvileg. Na ez a csatorna a szívúoldal felől végig van marva a forgattyúsház falában egészen a gyújtás oldali csapágyig. Gondolom azért, hogy oda is jusson extra olaj magán a keveréken kívül is. Találtam azonban ebben a csatornában a blokk közepénél (az összetételnél) egy fekete műanyag vakdugót, ami ezt a csatornát gyakorlatilag félúton lezárja, az olaj nem mehet benne tovább. Ennek a dugónak rendesen kiképzett helye is van, nem csak úgy oda van gyömöszölve, tehát mindenképp gyári. Valaki el tudná magyarázni, hogy miért van ott az a dugó?

Bocsi a hosszú hsz-ért!