Tippre 1930/40-es évekbeli ezüst Stowa. Sajnos egy nem különösebb ritkaságnak számító műtárgy, ennek megfelelően sem ára, sem igazán piaca nincs. Ebben a mostani állapotban szó szerint az ezüst árát jó, ha megkapnád érte, valószínűleg azt sem (lazán lehet, hogy a Vaterán 5 ezerért is hiába próbálnád eladni, az eBayon 50-100 euró körül kínálnak efféle, de működő-szép állapotú zsebórákat, viszont, ha kicsit elkezded figyelni őket, akkor hamar rájössz, hogy mozgás nincs, nem veszik meg őket).
Ugyanakkor a leszervizelése, optikai rendbetétele (tisztítás, tok polírozás, ilyesmi) 20-30 ezernél kezdődne, és nem kapnád meg érte utána ezt az összeget. Ha személyes/családi emlék, tedd el ebben az állapotában, az a legjobb. Kis Sidollal megnedvesített ronggyal te is szépen fel tudod fényesíteni, és akkor legalább a lelkednek jobb...
Kis segítséget kérnék. Pakolászás közben megtaláltam egy régi órámat. Nem működik rendesen. Rövid ideig jár,azután leáll. Lehet megjavítatnám. Viszont ha sokba kerülne,akk inkább eladnám. Nem tudom,hogy mennyit érhet kb. Ehhez kérnék segítséget.
Hát... Az a baj, hogy ez olyan dolog, mint azt mondani, hogy "igaz, hogy öt éve nem szervizeltem az autómat, olajat sem cseréltem benne ötven ezer óra, de tessék, pöcc-röff indul, megy, minek erre költeni" - aztán amikor egyszer egy nagy füstfelhőben szépen megáll az út szélén, akkor annyi, ott már nem szervizelés lesz, hanem komplett motor-váltó, meg minden generál, ami rögtön valódi gazdasági totálkár lesz, és a kocsi roncstelepen végzi.
Abban az órában réges-régen semmi sincs már, csak kosz, szinte garantált, hogy ha befotózzuk a horgony emelősíkjait, szép mély bemaródások lesznek rajtuk, a csapok egy része már lötyög-kotyog, a furatok oválisra kikoptak - de robusztus, nagy szerkezetek, mennek még. Meglehet, még sokáig.
De amikor ezek után egyszer megáll... Amíg még korrekt módon működik, addig egy rendes szervizelés, újrakenés biztosítja azt, hogy ha a már meglévő kopások nem is tűnnek el, nem nőnek gyors ütemben tovább, és legalább 6-8 évente leszervizelve az órát még nagyon sokáig működőképes is maradjon a szerkezet. Vagy meg lehet várni, ameddig megáll, de utána van sansz, hogy minden szakember azt fogja mondani, hogy ez már javíthatatlan - illetőleg megoldható, de tessék szépen leülni és megkapaszkodni, mielőtt árat mondok, mert abból bármikor vesz a piacon öt-hat másik ilyen órát...
Nyilván, ha tényleg dísznek szánod, és nem akarod rendszeresen használni - akkor nem érdemes rá költeni. Ha viszont folyamatosan használni akarod - nos, akkor ez egy gép, és mint minden mechanikus gépi szerkezet karbantartást igényel.
Ennyi. A szerkezet pontos szemrevételezése nélkül a világon semmit nem lehet mondani róla, még a korát sem egyértelmű belőni, mert kiköpött ilyen kinézettel mondjuk az 1870-es évektől úgy az első világháborúig folyamatosan készítettek órákat.
Ha réges-régen nem volt karbantartva, akkor nem célszerű járatni, ugyanakkor egy ilyen korrekt szervizeltetése - pláne ilyen fellelt, nyilván fülig koszos-elhanyagolt állapotban - nem 10-20eFt lesz... Megkockáztatom - az óra értékének a nagyságrendjében (pontosan ezért nem túl nagy értékek egyébként ezek az órák, pont ezért...).
Ha szobadísznek van szánva, akkor a topictárs által ajánlottak követendők, manuálisan alaposan kitakarítani, esetleg sellakkal fényesíteni a tokot (de már egy alapot takarítás, a fém részeknek Szidolozás, a fának bútorápoló is látványos eredményt ad), és örülni neki. Hébe-hóba akár be is indítva.
Nincs szándékom. Mindössze talán a kormeghatározáshoz kérek segítséget - szerintem 1890-1910 körüli lehet, tekintve a szecessziós ingát. A gyártó, vagy eredet megnevezéséhez nem fűzök nagy reményeket, ahhoz talán alaposabb ismeretek kellenek, mint amit én fel tudok mutatni. Aztán, lehet, hogy csak elviszem egy óráshoz, gondozza egy kicsit.
Mi a szándék? Ott ketyegjen a falon, eladod, átkened shellakkal-denszesszel, szétszeded-összerakod, örülsz, hogy a tied? Esetleg kíváncsi vagy, gagyi-szuper? Biztos megmondják.
Ha még kellőképen egyben van ehhez a szerkezet, akkor elvileg a piros nyíllal jelölt ponton megnyomva a váltókart egy tűvel, felemelkedik annyira a másik vége, hogy a tengely kihúzható legyen.
Nem vitás, hogy ár/érték/minőség arányban, pláne a top-grade USA werkek nagyon "ott vannak a szeren". És ameddig a Waltham és az Elgin a karóra-gyártással is húzta, addig azokban is nagyon magas színvonalat nyomtak. A Lord Elginek simán ott vannak akármilyen élvonalbeli svájci gyártó werkjei mellett - jóval elérhetőbb áron.
Az a helyzet, hogy Elgin-kattanásom van, így elsőre nyomon voltam. Plusz Hampden és South Bend, utóbbiból még nincsen, de lesz, legalább egy werk. Ha másik USA óragyár lett volna, akkor gondolkodós-keresős lett volna a feladvány. Ez az usákok által elkövetett zsebóragyártás egy nagyon szép téma, és gazdagon dokumentált is. Hihetetlen minőséget produkáltak, bütykölgetni is nagyon jó ezeket.
Ha sikerült tényleg kihúzni a koronát, már rossz, szerencsés esetben ki tudott ugrani a rögzítőkar alól, pechesebb esetben eltörted azt...
Ezeknél a régi óráknál a Patek által levédett kettős működés (amikor a koronát kihúzva áll mutató-állításra a felhúzó-szerkezet) egyáltalán nem magától értetődő, még a korai (1920-ig kb.) karórákon is megesik, hogy nyomógombos a megoldás. Régi zsebóránál előbb mindig szemügyre kell venni, hogy a koronától jobbra vagy balra nem látunk-e még kezelőszervet a tokon, körömmel benyomható kis nyomógombot - vagy esetedben dupla fedelű óráknál jellemző módon váltókart. A kar ott van 4 óra környékén, azt a kis kiálló pöcköt kell körömmel a korona felé tolni, és ameddig ebben a kitolt állásban van, addig a mutatókat állítja a korona, ha visszatolod, megint felhúzáson áll.
A felirat egyébként annyit jelent, hogy "látható köves horgony, Breguet hajszálrugó és 16 köves, csavaros kőfoglalatokat (chaton) is tartalmaz".
A lánctalpas tolólapos orosz traktor az kis benzinmotorral berántva, majd rákuplungolva indult. A tajgában is. Az egyhengeres 2300mm-es lendkerekű Jedrassik generátorhajtó meg sűrített levegővel.
Az órásság jó. Mert nem kell aláfeküdni télen a hóban. Viszont amelyik óra üt, annak nem kell a közelébe menni. És az sem jó, amikor lesik a kiscsvar, vagy elugrik a nagyteremben a hajszálrugó. Vagy megcsinálom, megy nálam egy hétig, felakasztom a tulajnál és ott megáll mint a cövek. Van benne GPS, ott nem megy.